02.08.2011

Ursäkter

Jag hittar alltid ursäkter till hans beteende mot mig.
Eller till att att inte separera.

Antingen är det hans dåliga barndom som är skulden. Att han aldrig lärt sig hur ett normalt
äktenskap fungerar. Han föräldrar var inga bra förebilder.
Eller så är han stressad och trött av allt jobb, är sjuk och har ont...osv.

Och hur dåligt jag än mår, hittar jag en ursäkt för att stanna.
Det är snart jul, ena barnet har födelsedag, någon är sjuk eller så är det lugnt just nu.

Ofta har jag legat vaken mitt i natten och grälat med honom. Blivit attackerad av hans
ord och hot av vad han av ren frust skulle vilja göra med mig.
Från att slå mig på käften till att knuffa ner mig från balkongen.
Jag har legat genomsvettig, beredd att springa.

Han vill veta hur det ska fortsätta mellan oss. Hur jag planerat min framtid.
En gång sade han "Om du går slår jag först ut tänderna ur käften på dig"
Sen förväntar han sig att jag ska ta ett beslut.
Vilken normal människa säger "Jag väljer att gå" efter ett sådant hot?

Det lustiga är...det är inte lustigt, men det är så...att efter en sådan natt där man
blivit hotad och tänker att NU flyttar jag!, så kommer nästa morgon.
Solen skiner, fåglarna kvittrar och den absolut dummaste ursäkten kommer:
"Idag är det bättre, jag avvaktar till imorgon och ser hur det är då"

Förutom för ett år sen, när han hotade mig såpass mycket att jag gjorde det enda rätta och
polisanmälde honom. Jag hade ett vittne som hörde hans hot på telefonen. Det var egentligen
hon som tog initiativet till att kontakta polisen. Ensam hade jag inte vågat eller orkat.
I ett flertal dagar fick han inte närma sig huset.
Sen gjorde jag ett fel.
Jag gjorde ingenting.
Varken flyttade ut själv eller tog ut skilsmässa.
Han kom hem igen och vi fortsatte att leva tillsammans.

Jag var i tron att han äntligen skulle följa med till en familjeterapi. Men han vägrade.
Utan hjälp utifrån klarar vi inte att lösa våra problem. Vi har fastnat i mönstret.

Ett helt år har gått sedan polisanmälan.
Vi diskuterar fortfarande samma gamla frågor.

Varför flyttar du inte bara?

Vilken ursäkt har jag idag?

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen