19.08.2011

Diskussion

Under kvällen börjar han diskutera med mig. Gräla.
Påstår att jag planerar allt och säger att jag snart nått mitt mål.
Frågar mig hur länge jag tror att han tänker gå med på mitt sätt och mitt beteende.

Jag smäller av lite och undrar vem som går med på vad?
Att jag försöker prata med honom, utan att få vettiga svar. Att han sen i nästa moment går till grannfrun och sätter sig hos henne och är hur trevlig som helst. Samt berättar för henne, det jag ett par minuter tidigare försökt få svar på. Plötsligt kan han. Sen kommer han in till mig igen och är sur och grinig.
Om JAG inte känner mig lurad av honom?!!
"Hon pratar iallafall med mig" svarar han bara

"Jag kan också prata! Om man bara är normal och vänlig mot mig!"

Han bultar med handen på sitt bröst, mot hjärtat och säger:
"Här känner jag ingenting för dig längre. Bara hat"
Sen fortsätter han diskussionen med att plötsligt säga
"Du har tagit fem år av mitt liv!! Som jag bara har slösat med dig. "

Jag frågar mig själv hur han kommit fram till fem år?
Vi har haft ju "bara" haft det stressigt i tre år snart.
Varför fem?
Jag fattar ingenting. Har han kanske känt i fem år att han inte vill mer?

Vi blir avbrutna av ett telefonsamtal. Han hinner lugna ner sin ton lite. Sen fortsätter han med att dra upp gamla fel som jag gjorde för elva år sen. Som jag har ångrat och om och om igen bett om ursäkt för.
Han ser bara mina fel. Han kan inte lita på mig.
Jag påminner honom om att jag ofta har svalt hans skit, blundat och bara fortsatt framåt.
Att jag försökt lita på honom trots allt.
Istället för att dra upp gamla saker om och om igen, år ut och år in.
Det räknas inte.
Bara jag har mina fel.

Men han vill inte prata ut, inte höra vad jag tänker och känner.

Till slut ber han mig att säga det. Han är tyst och lyssnar.
Jag talar om att jag har förändats och att jag vill fortsätta förändra mig. Jag vill söka nytt jobb, utöva mina intressen, motionera. Och jag vill göra det jag känner för. Utan att han ska sitta hemma och vara sur och komma med dumma kommentarer. Utan att ha känslan av att allt jag gör är fel.
Barnen blir större och självständigare. Jag har mer tid för mig. Man blir äldre, mognar och utvecklas.
Jag vill vara den jag är. Jag är som jag är, det kan jag inte ändra.

"Som du är nu  vill jag inte ha dig, vi är för olika, det är helt enkelt bättre att vi separerar" är hans kommentar.

Jag säger ingenting.
Jag vet inte vad jag ska säga.
Jo, jag vet. Men jag vågar inte. Kan inte.
Det är som om någon håller ett grepp om min strupe.
Något hindrar mig.
Även fast jag är medveten om att det är bästa lösningen.

Jag känner ibland att han bara vill bli av med mig.
Att han inte alls vill försonas eller försöka igen. Att hans enda mål är att äckla mig ur äktenskapet.
Kanske väntar någon på att få ta över min plats?
Så känns det.
Men han vill att jag är den som gör slut, som lämnar, som tar steget.
För att ha någon att ge skulden till allt.

Han tycker nog att jag är den skyldige, oavsett vad som händer.

5 Kommentare:

  1. Så talar en man som inte är "frisk" och sund i sitt tänk/handlingar....Man är två om att dansa tango...och det är aldrig bara ens fel, även om vågskålen kan stå väldigt olika. Klart att det är enkelt för honom att ha någon att skylla på...smutskasta...för han är väl "felfri"..ursäkta min sarkasm, den är inte illa menad mot dig...Han väntar på att du ska säga det..så är det ju inte han som lämnat dig...hhhrrrmmmpppfff....fegis, skulle jag vilja säga.

    Håll du ditt huvud högt och skit i vad han säger till andra, gå rakryggad därifrån den dagen det händer så har han inte det att triumfera med.

    Lätt för mig att säga..jag vet...men det kom från mitt hjärta till ditt och naturligtvis vet jag även att det inte är enkelt...

    När jag läser här hos dig så är det som att gå 10 år bakåt i tiden....när min egen syster lämnade sin skit bakom sig för att överleva.

    Varm kram/caja

    AntwortenLöschen
  2. Nu min vän vet jag inte vad du väntar på? Han känner bara hat!? Vad finns det då att vänta på? Kom hem vännen, kom hem. Kram

    AntwortenLöschen
  3. Der Kommentar wurde von einem Blog-Administrator entfernt.

    AntwortenLöschen
  4. Vännen får jag säga så, för det känns så, jag kan ge dig kärlek via universum, det är lätt, men det du har framför dig är att komma till punkten NO MORE och det är läskigt.
    Det mesta handlar om rädslor dina och hans. Han vågar helt enkelt inte säga sanningen och stå för den utan agerar som en idiot och att diskutera är ingen ide, du får inget svar av en vuxen person bara av en rädd liten J-vel.
    Jag får många flashbacks när jag skilde mig dock inga fysiska tack och lov men orden, ironin flöt i allt och barnen, de som inte förstod just då gjorde det sen.

    Jag skickar Massa Kärlek och styrka till dig till dig.....Malla

    AntwortenLöschen
  5. Det är lite svårt att hänga med här nu.....varför har han gått och tyckt så illa om dig i så många år utan att tala om det. Inte förrän nu......det är inte så ärligt det inte. Hmmmm.....Vägrar han gå med till familjeterapi? Det hade ju kanske varit bra för att knyta upp alla knutar så att ni båda kan gå ifrån det här med hedern något så när i behåll, eller.....
    Och så tycker jag det verkar som om du är en aaaaningens svartsjuk på grannfrun, är du det, eller är det det att han pratar och kan prata med henne.....en väldigt komplex situation. Ojojoj....det kan inte var bra för någon av er att stanna kvar där och framför allt inte för dig. Det är inte så att det är dags nu för nu har han ju själv sagt att det är bäst att gå skilda vägar, är det inte strunt samma då vad som händer för du kommer förmodligen att få skulden hur det än går till väga.....
    Nix, det verkar ha kommit till ett avgörande skede, eller hur!
    Jag hoppas du klarar dig ur detta med glans!
    Stora kramar
    Agneta

    AntwortenLöschen