05.08.2011

Att vara sig själv

Länge trodde jag att jag kunde vara mig själv tillsammans med min man.
I tron att det betydde att jag vågade visa mig naken inför honom,  att vi kunde vistas i badrummet tillsammans
eller kunna fisa och skratta över det bara.
Jag behövde inte klä upp mig, tänka på perfekt bordsskick eller skämmas för eventuella svordomar.
Men det var i stort sett bara att inte skämmas över mina dåliga sidor.

Det trodde jag var att vara sig själv.

Tills nyligen. När jag kände att jag inte längre kunde anpassa mig efter andras behov,
eller bara göra det som förväntades av mig.
Det var då jag upptäckte att jag inte alls var mig själv.

Att vara sig själv är att kunna göra vad man känner för när man vill.
Utan dumma kommentarer. Utan protester eller gräl.

Jag kunde inte ens ta en promenad med en väninna, utan dumma kommentarer från mannen.
Om jag var i mataffären för länge undrade han varför det tagit tid.
Träffade jag en väninna för ofta, fick jag höra att jag blivit lesbisk.
Fungerade min mobil inte, hade jag naturligtvis stängt av den.
Lämnade jag hemmet för ofta, menade han att jag inte skötte mina sysslor.
Om jag inte ville ligga med honom, hade jag en älskare.
Var barnen iväg för länge hos kompisar, hade jag ingen kontroll på dem.

Vad jag än gör, vad jag än säger, allt jag tänker och tycker - är fel.
Tycker han.
Om jag är mig själv vill säga.
Anpassar jag mig efter hans behov och förväntingar - och inte är mig själv - är det ok.
För honom.
Inte för mig.
Jag kvävs i hans närhet, när jag inte kan släppa ut mig själv.

Han säger att jag är den som förstör vårt äktenskap, eftersom jag har förändrat mig.

Ja, jag har förändrats.
Förändras man inte när man blir äldre?
När man har barn?
Utvecklas man inte?
Mognar man inte?
Tänker man inte djupare?
Hittar man inte nya vägar och intressen?

Jag vill ha en partner som accepterar mig som jag är, som förstår hur jag känner och tänker, som står bakom mig i det jag gör och uppmuntrar mig till att utvecklas som individ.
Har man inte det, är det nog bättre att vara ensam.
Annars kvävs man sakta, sakta.

Jag vill bara vara mig själv.

1 Kommentar: