14.09.2011

En god vän

Häromdagen var jag hemma hos en väninna. Hon visade mig gamla bröllopskort.
Tre gånger har hon gift sig. Tre gånger har det gått fel.

Det första bröllopskortet visade en ung flicka. Hon var bara arton.
Hennes mun log, men blicken såg osäker ut. Hon såg inte lycklig ut.
Jag fick tårar i ögonen.

Det var nog så jag blev väckt ur mitt olyckliga liv.
En god vän till oss, en man, såg samma blick i mina ögon och frågade hur jag mådde. Egentligen.
Jag svarade att jag mådde bra, för jag insåg inte vad han egentligen menade med sin fråga.

Senare upptäckte jag det.
Jag upptäckte även att jag hade känslor för denne man.
Kanske var det för att han såg mig som människa. Lyssnade och brydde sig.
Men han utnyttjade aldrig situationen. Han respekterade mig och gav mig känslan av att jag är bra som jag är. Bara fanns där utan att kräva något.
Det var nya känslor, som jag inte kände.
Det var underbara känslor.
Men vi tillät dem inte att utvecklas.
Istället lät vi det förbli en god vänskap.
En kärleksfull vänskap.
Eller vänskaplig kärlek.
Jag vet inte vad jag ska kalla det.

Ibland hörs vi inte på flera veckor. Sen ringer vi och hör efter hur det är.
Vi pratar om livet, drömmar, förhållanden, barn, jobb och om hur hopplös jag är som
inte tar tag i mitt liv. Som istället går och mår dåligt, blir illa behandlat, utskälld, slagen...

Sist pratade vi i närmare två timmar.
Jag sade att det är svårt för mig när andra bryr sig mer om mitt liv än jag själv gör.
Han svarade:
"Det är även svårt för de människor omkring dig, som tycker om dig, att se på utan att kunna göra något."
Jag tyckte att han hade en klump i halsen när han sade det.

Det finns människor omkring mig, många människor, som behandlar mig med mer respekt och värme än den person som jag lever med.
Varför stannar jag?

3 Kommentare:

  1. Därför att du har suttit i den där sitsen så länge att du blivit van vid den, och för att du inte vet vad som väntar dej om du kliver ur den.

    Inte konstigt alls.... Så många före dej har suttit i samma sits, och när dom väl tagit klivet frågar dom sej varför dom inte gjorde det tidigare.

    Tids nog har du samlat styrka nog att göra något.

    AntwortenLöschen
  2. Kära du, tittar in här för första gången och blir väldigt berörd av det du skriver.
    Ja, varför stannar du? Kanske för att du inte bryr dig tillräckligt mycket om ditt liv. Varför gör du inte det?

    AntwortenLöschen
  3. Jag börjar tro att din "lämna allt" dag närmar sig, sakta men säkert :-) KRAM

    AntwortenLöschen