02.07.2013

Plötslig vändning

Det är nästan ett år sen jag skrev sist.
Jag kan omöjligt minnas vad som hänt under detta år.
Det har egentligen varit "lugnt".
Men vi har levt bredvid varann och inte med varann.

Jag har ofta haft tanken på att ge upp,
men har inte orkat hittills.
Eller vågat.

Jag var alltid rädd för hans reaktion om jag skulle
uttala det som ofta legat mig på tungan.

Sen hade jag en dröm.
I drömmen skrek jag åt en man,
sade min mening och var skitförbannad.
Mannen i drömmen bara stod där och gav
ingen reaktion.
När jag vaknade tänkte jag,
att jag KAN faktiskt säga vad jag tycker och känner
utan att det kanske händer något.

Bara ett par dagar senare ligger jag och vilar
för att bli av med en huvudvärk.
Min man kommer in i sovrummet och ställer sig
i dörröppningen. Jag förklarar att jag vill sova en stund
för att jag har huvudvärk. Han är tyst ett par sekunder
och säger sen:
"Jag har funderat på om jag ska skilja mig från dig"

Nu kom känslan från drömmen och äntligen öppnade jag 
min mun och sade klart och tydligt.
"Det har jag också funderat på...."

Sen väntade jag på reaktionen.
Men det kom ingen!!!
Han var lugn och vi började PRATA med varann.
Ingen av oss ville bråka eller gräla.
Vi började diskutera praktiska saker.
Barnen,
vem flyttar,
underhåll,
bil,
allt klarades upp som om min man (och jag)
redan hade funderat igenom allt länge.
För det hade vi nog båda gjort.

Vi drack en kaffe tillsammans innan han körde
till jobbet. Hans kopp var fortfarande varm när 
jag ställde in den i diskmaskinen och jag började
realisera vad vi pratat om.
Tanken som jag haft länge, länge, hade nu blivit verklighet.

Vi skulle separera....

3 Kommentare:

  1. Hej!
    Läser detta långt efter inlägget skrevs och hoppas att vändningen och separationen blev precis så bra som du hoppades!

    AntwortenLöschen
  2. It was very useful for me. Keep sharing such ideas in the future as well. This was actually what I was looking for, and I am glad to came here! Thanks for sharing the such information with us.

    AntwortenLöschen